סיפורו של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל – ההתחלה

Share

 

לוגו ארגון נוסעי התחבורה הציבורית

 

 

לאחר כמה פוסטים בצורת מדריכים מקצועיים, בפוסט הזה אני רוצה לכתוב מתוך ה”כובע” השני שלי ובו אני משמש כסמנכ”ל ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל הוא ארגון התנדבותי העוסק בקידום מעמד נוסעי התחבורה הציבורית בדגש על נושאים צרכניים כגון תנאי הנסיעה. ייחודיותו של הארגון היא בכך שהוא הוקם למעשה ברשת האינטרנט וצמח בזכות שימוש מושכל במגוון אמצעי המדיה החברתית, תוך ניצול הזדמנויות שנקרו בדרכו, דבר שהביא לו חשיפה מאסיבית בתקשורת, לרבות כתבת פרופיל במוסף יום השישי של עיתון The Marker וראיונות מדי פעם במדיה השונים, כולל שיתוף פעולה שנמשך עד היום עם התוכנית “יהיה בסדר” בגל צה”ל. נכון לכיום לארגון פעילים מקומיים במקומות שונים בארץ ממעלות ועד באר שבע. לאור העובדה שכל ההישגים הללו לא היו קיימים ללא שימוש נכון בהזדמנויות שמאפשרת הרשת, תוך השקעת משאבים כספיים מינימלית ראיתי לנכון להביא את הסיפור של הארגון דווקא בבלוג מקצועי זה, תוך דגש על שימוש בכלים של הרשת ובראשם בלוג המידע ועמודי הפייסבוק מכיוון שהדוגמאות הללו יכולות להיות רלוונטיות גם לעסקים הקטנים או ארגוני המגזר האזרחי שרוצים לפעול ברשת ולא יודעים איך.

כיצד הכול התחיל

כל אחד נולד עם כישרון כלשהו שלחלק מהאנשים קשה להסביר. אני נולדתי עם כישרון לזכור מסלולים של תחבורה ציבורית. כך בגיל 10 קיבלתי מפה של קווי “דן” באזור תל אביב (מהדורת 1989). חרשתי עליה שעות עד שלמדתי את כולה. עוד בגיל הילדות הייתי מכווין את ההורים איך להגיע למקומות השונים. בתחילת שנות האלפיים נחשפתי לפורום של משוגעים כמוני ב”תפוז אנשים” שם הייתי מכווין אנשים ומשתתפים בשרשורים העוסקים בשינויים בקווי האוטובוסים השונים. מכאן הדרך עד למעורבות הפעילה עדיין הייתה ארוכה.

מפת קווי "דן" 1989. מכאן התחיל שיגעון התחבורה הציבורית
מפת קווי “דן” 1989. מכאן התחיל שיגעון התחבורה הציבורית

 

 

 

 

 

 

 

 

מה שהניע אותי להקמת הארגון הם שני דברים: האחד שקשור ישירות לתחבורה הציבורית והשני שאין לו קשר אליה אך השילוב של שניהם גרמו לי להפוך ממשתתף פאסיבי בדיונים על התחבורה הציבורית לאקטיביסט. האירוע הראשון היה השריפה בכרמל שפרצה בדצמבר 2010. מחדל ההיערכות של כוחות הכיבוי שנחשף בעקבות השרפה הקטלנית והתנהלות מקבלי ההחלטות הניעו אצלי את הדחף לפעול לשינוי ההתנהלות בתחום אחר שסובל מהזנחה ואדישות: התחבורה הציבורית. אך היה זה אירוע הקשור ישירות לתחבורה הציבורית שהניע אותי בסוף לפעילות. בשנת 2010 החלה לאחר עשור של תכנון ודחיות הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן הידועה גם בשם הארגון מחדש של התחבורה הציבורית בגוש דן (או בקיצור “הרה-ארגון”). לאחר פעימת פיילוט ראשונה באוגוסט 2010 החלה ההכנה לפעימה שנייה מקיפה ביותר שהחלה בסופו של דבר ב- 1 ביולי 2011. השינויים כללו ביטול קווים רבים, מהם קווים היסטוריים שפעלו במשך עשרות שנים, הפעלת קווים חדשים, ושינויים נרחבים במסלולים של קווים קיימים. כמתעניין גדול בשינויים בתחבורה הציבורית, וכמי שהיה עד לרפורמה לא מוצלחת בפתח תקווה בשנת 2006, ביקשתי להשתתף בישיבה עם הגוף המתכנן של הרפורמה, “נתיבי איילון”, ואכן זומנתי לישיבה כזו. בשביל לא להופיע לישיבה לבד יצרתי קשר עם איתי חיים, שהיה משתמש פאסיבי (כזה שלא כותב) בפורום תחבורה הציבורית של “תפוז אנשים”. בפגישה שבה השתתפנו שנינו ראינו ששינויים רבים המתוכננים נראים חסרי היגיון ורבים מהם יפגעו בתושבים. הדרישה של “נתיבי איילון” לא להפיץ את תוכן הפגישה (חודשים מעטים לפני הרפורמה) וההתעלמות שלהם מהערותינו המקצועיות הובילה אותנו לדון בהקמת גוף צרכני שיפעל לייצוג של נוסעים. כך הוקם מיזם שבתחילתו נקרא תחבורה בדרך שלנו. אל המיזם שהובלתי אני (דני קומיסר) ואיתי חיים, הצטרף אחרי זמן קצר איליה קוגן (שפרש בינתיים) ולאחר מספר חודשים הצטרפה חברת “הפורום הירוק” של החברה להגנת הטבע בתל אביב, סטלה אבידן שהפכה ליו”ר של הארגון. שלושתנו מהווים עד היום את “המוח” של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל.

ברוכים הבאים לבלוג של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל

הדבר הראשון שהוחלט עליו בפגישת היסוד של הארגון הוא לפתוח דף אוהדים בפייסבוק ואתר האינטרנט. משתתפת שנכחה בפגישת היסוד המליצה לנו המליצה לנו על וורדפרס כפלטפורמה מומלצת לפתיחת אתר וקבלנו את עצתה. וכך ב- 4 באפריל 2011 פורסם הפוסט הראשון שזכה לכמות כניסות סמלית.

כבלוג מקצועי שווה להתעכב כאן על המשמעות של הבחירה בפלטפורמת ניהול התוכן WordPress ככלי לפתיחת אתר. כבר דיברתי כאן בשבחה של מערכת וורדפרס לבניית אתרי תדמית. הבלוג של הארגון לא נבנה על פלטפורמת וורדפרס עצמאית אלא על לקוח של הפלטפורמה בשם WordPress.com. חשוב בנקודה זו להתעכב מעט ולדבר על וורדפרס.קום ועל ההבדל בינה לבין פלטפורמת וורדפרס עצמאית.

WordPress.com הוא שירות המופעל על ידי חברת Automatic ומתבסס על פלטפורמת ניהול התוכן של וורדפרס. ככזה ממשק הניהול שלו דומה מאוד לזה של ממשק וורדפרס רגיל אך הוא כולל תוספים מובנים רבים כגון סטטיסטיקות מפורטות, קישורים לשיתוף לרשתות החברתיות הבסיסיות, כפתור הרשמה למנויים, טופס צור קשר מובנה, מנגנון משוכלל לניהול תגובות, לרבות ניטור “תגובות זבל” ועוד (חלק מהאפשרויות ניתנות להורדה כתוסף גם לאתר וורדפרס עצמאי בשם Jetpack  ומקצתן מותקנות על אתר זה). ההרשמה לשירות, פתיחת הבלוג ואפשרויות ניהול עיקריות ניתנות חינם, אך חלק מהשירותים כמו קניית דומיין (שם האתר), נפח אחסון מעבר לזה הבסיסי, תבניות עיצוב מסוימות ואפשרויות פרימיום נוספות ניתנות תמורת תשלום, וtkv בנוסף לפרסומות שמוצגות מדי פעם, מהוות המודל העסקי של האתר. נכון להיום, אתר זה ממוקם במקום ה- 19 בדירוג הפופולריות העולמי של Alexa, ומהווה אתר הבלוגים השני בגודלו בעולם לאחר Blogspot של גוגל.

יתרונו של האתר על פלטפורמת WordPress נקייה היא בכך שבשביל לבנות בה אתר אין צורך בהתקנות, קניית שטח אחסון, התקנת תוספים, ודברים טכניים אחרים שעלולים להרתיע אנשים חסרי ידע טכני. בנוסף, אפשרויות החינם של וורדפרס.קום, בהחלט מאפשרות מרחב עבודה רחב, כמו שקורה עד היום עם בלוג המידע של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל. חסרונותיה של וורדפרס.קום על פלטפורמת וורדפרס נקייה הם גמישות נמוכה יותר באפשרויות בניית האתר, דבר הרלוונטי למי שרוצה להשתמש באפשרויות מתקדמות כמו סל קניות, חסרונה הוא העובדה שוורדפרס.קום מהווה בעיקרה פלטפורמת בלוגים ופחות פלטפורמה לאתר תדמית וכוללת פרסומות מעצבנות ותוספים לא נוחוצים. אך חסרונה העיקרי הוא בכך שלא מדובר בפלטפורמה עצמאית אלא בעוד שירות שמוצע על ידי אתר ונשלט על ידו. במילים אחרות, במקרה ורוצים להעתיק את תוכן האתר לשרת אחר, זה בלתי אפשרי ויש כאן “חתונה קתולית” עם חברת Automatic, בדומה למה שנעשה כשבונים אתרים ב- Wix, לייב סיטי או מערכות ניהול תוכן אחרות (בין השאר אלה שמוזמנות מחברות בניית אתרים). בהתייחס לכך שהידע הטכני הנדרש כאן הוא גדול מעט יותר מאשר בחברות שהוזכרו, אין לוורדפרס.קום יתרון מהותי על החברות הללו. לכן עבור עסקים וארגוני מגזר השלישי אני ממליץ לבחור בפלטפורמת WordPress המותקנת על שרת עצמאי ומאפשרת מגוון של אפשרויות ניהול המתאימות אישית לגוף העסקי או האזרחי הרלוונטית.

אך לפני 3 שנים עדיין לא ידעתי זאת, וגם לא הייתה לי את האפשרות הטכנית לבנות אתרי אינטרנט מגוונים בוורדפרס כפי שקורה כיום. לכן אופציית פתיחת הבלוג בוורדפרס.קום נראתה כסבירה ביותר. וכך התחלנו לכתוב פוסטים.

התזמון הוא הכול

הפוסטים הראשונים, על אף שקודמו בדף הפייסבוק ובפורום התחבורה הציבורית של “תפוז אנשים” צברו כמות קטנה של כניסות, אך מועד הארגון מחדש של התחבורה הציבורית התקרב והפך לנושא הלוהט. אני ואיליה קוגן כאשפי הכוונה בעלי פז”ם מפורום תחבורה הציבורית החלטנו לנצל את הטיימינג ולהתחיל לפרסם רשומות החושפות פרטים על השינויים הצפויים בתחבורה הציבורית. הדבר נתן תנופה אדירה לבלוג ובהמשך לארגון. בשפה המקצועית קוראים לזה שיווק באמצעות תוכן. בפוסט הבא אספר כיצד זה קרה בפועל, כמה כניסות קיבלנו ב- 29 ביוני 2011, מתי ולמי פרסמנו דף הכוונה ביידיש וכיצד למרות שלא הצטרפנו רשמית למחאה החברתית של קיץ 2011 הצלחנו להשפיע על מקבלי ההחלטות יותר מכולם.

לקריאת חלק שני – בלוג המידע

לקריאת חלק שלישי – עמוד הפייסבוק

Share

3 Replies to “סיפורו של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל – ההתחלה”

  1. Pingback: ארגון נוסעי התחבורה הציבורית - בלוג המידע

  2. Pingback: ארגון נוסעי התחבורה הציבורית - דף הפייסבוק

  3. Pingback: דוגמה של ניהול משברים חובבני ופאתטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*