מדוע כדאי לעסקים קטנים לשווק באינטרנט?

Share

סיפור על מספרה קטנה

אנה (שם בדוי) היא ספרית בעלת ניסיון שמפעילה מספרה קטנה במרכז פתח תקווה. לאנה ידי זהב ועל מנת להגדיל את קהל הלקוחות היא למדה גם מניקור ופדיקור. בגלל קשיי השפה, מורכב קהל הלקוחות כמעט כולו מדוברי הרוסית. אצל אנה יכול הלקוח לזכות ביחס אישי ולשלם מחיר הוגן על תספורת באיכות שמציעות המספרות הממותגות. השמועה על הספרית אנה עוברת מפה לאוזן ויש לה קהל לקוחות נאמן. אף על פי כן, אנה עדיין מתקשה לגמור את החודש ונאלצת להשלים הכנסה בעבודת כפיים אחרת. אנה מתלוננת על מספר בעיות שאופייניות לעסקים קטנים רבים:

* לקוחות שמגיעים בתדירות נמוכה – יש הבאים להסתפר פעם בחודשיים – שלושה ואף פחות מזה.

* תחלופת לקוחות שלילית – מכיוון שמדובר בעסק מבוסס מיקום, לקוח שעובר דירה לא חוזר. לעומת זאת קשה מאוד לגייס לקוחות חדשים.

* המיקום המוסתר של המספרה שנבחר על מנת לשלם דמי שכירות נמוכים לא מסייע, בלשון המעטה, להבאת לקוחות חדשים.

* והעיקר, אמצעי הפרסום הקונבנציונליים לא עוזרים לה כלל. בהתחלה הפיצה אנה פרוספקטים בחנויות “רוסיות” בפתח תקווה. זה עבד טוב תקופה מסוימת ולקוחות חדשים זרמו. אך לאחר זמן זה פשוט הפסיק להיות יעיל, מהסיבה הפשוטה שהמתחרים “עלו על השיטה” והתחילו לחקות אותה. כתוצאה מכך, הפרסום הפך להיות לא אפקטיבי וגם המתחרים לא קיבלו מזה תועלת גדולה מכיוון שברגע שהלקוחות מוצפים בפרסומות שנראות כל אחד דומה לשנייה, הם בוחרים פשוט להתעלם מכולן.
בשלב הבא פנתה אנה לפרסום בעיתונות מקומית רוסית. בפתח תקווה פועלים מספר מקומונים ברוסית שגובים מעסקים מקומיים קטנים סכום שאפשר לעמוד בו תמורת שטח פרסום קטן. כתוצאה מכך, העיתון מוצף פרסומות שאינן נבדלות אחת משנייה. טבעי שעבור אנה אפקט הפרסום היה אפסי, וכתוצאה מכך ביטלה אנה את חוזה הפרסום. גם הפרסום על שלטים אלקטרוניים מחוץ למספרה לא עזר. אנה נשארה במצבה הלא מזהיר כשהלקוחות נוטשים לעתים בקצב גבוה יותר מאשר לקוחות שמגיעים.

פניתי אליה והצעתי לה הצעה חדשנית: בואי ותפרסמי את עצמך באפיק צומח והוא האינטרנט! אנה מאוד התעניינה בנושא והעלתה שאלות חשובות שמעניינות רבים מהעסקים הקטנים שהעיסוק שלהם רחוק מאוד מנושא הספרות. בנושאים אלה אדון רבות בבלוג זה. ברשומה זו אעסוק בשאלה הבסיסית ביותר, מדוע ומתי כדאי לעסק הקטן לפרסם עצמו ברשת?

מדוע כדאי לעסק הקטן לעשות שיווק ברשת?

בעלי עסקים קטנים שואלים את עצמם: מה ייצא לי אם יהיה לי אתר אינטרנט, הרי זו השקעת זמן וכסף? אחרים היו שם ו”נכוו”. חברים שלי למשל, בעלי עסק קטן של ימי הולדת והפעלות אחרות לילדים, בנו לפני כמה שנים אתר תדמית דרך אחת מהחברות הגדולות, שילמו לא מעט כסף, לא קיבלו תמורה הולמת, ו”סגרו את הבאסטה” (המקוונת). האמת היא שכיום, בניגוד לשנים קודמות, יש מספיק סיבות טובות לפרסם באינטרנט: להלן כמה עיקריות:

אם אתה לא שם – אתה לא קיים – הרבה עסקים מתחרים כבר פתחו ומנהלים אתר ו/או עמוד פייסבוק ונהנים מיתרון תחרותי על פני אלה שמסתפקים בפרסום מסורתי.

* יש תחומים שבהם יש יתרון של ממש לאלה שעושים שיווק ברשת – אותה הספרית שהצגתי בפתיחת הפוסט עובדת בתחום שבו לרוב העסקים האזכור היחיד שלהם ברשת הוא בגרסה מקוונת של האתר דפי זהב. במקרה שלמספרה הזו יש נוכחות ברשת, מי שיחפש בקטגורייה של “מספרות בפתח תקווה” יראה את המספרה מוצגת בתוצאות הראשונות בגוגל. משם הדרך ללקוח הנכסף קצרה בהרבה. הדבר נכון לא רק למספרות אלא גם לעסקים מקומיים רבים כמו מסעדות, קוסמטיקאיות, חנויות בגדים וכדומה. הנה למשל אתר של קוסמטיקאית שמצאתי בחיפוש אקראי תחת מילת החיפוש “קוסמטיקאית בפתח תקווה” באחת התוצאות הראשונות. מצפייה ראשונה ניתן לראות כי מדובר באתר מושקע למדי אך עם זאת כזה שלא דורש השקעה מיוחדת בתחזוק וכמעט כל עסק קטן יכול להקים כזה, תוך הדרכה של איש מקצוע ותשלום חד-פעמי לא יקר.

זה זול בהרבה מאשר השקעה באפיקים אחרים – ברור שהאפיק הזול, והיעיל ביותר, נשאר שיווק “מפה לאוזן” אבל כולנו מבינים שיש גבול לכמה העסק יכול להתפתח בהסתמכות בלעדית על שיטה זו (גם אנה שלנו עדיין מתקשה לגמור את החודש על אף השם המצוין שלה שמביא לה לקוחות חדשים כל הזמן). אז מה נשאר לנו? כמו שציינתי פרסומות מודפסות לא עובדות (כשמדובר בלקוחות קטנים ובמדיה שהחשיפה שלה מוגבלת), ולקנות מדיה באחד מאמצעי התקשורת הגדולים (כמו גם באתרי האינטרנט הגדולים) זה מתחום המדע הבדיוני (ואל תאמינו ל”פלאפל מוסקו“). הדרך היחידה היא שיווק באינטרנט. בעבודה נכונה ובתחומים לא תחרותיים גם שיווק ללא השקעה בפרסום (ובשפה המקצועית “קידום אורגני“) יכול להביא תוצאות לא רעות. בתחומים אחרים, ועל מנת להשיג תוצאות טובות יותר, יש להשקיע בקידום דרך הפייסבוק ו/או גוגל, אך גם במקרה כזה ניתן להגיע לתוצאות טובות בהשקעה של סכומים הגיוניים עבור העסק הקטן (גם כמה מאות שקלים בחודש יכולים לעשות עבודה טובה אם יודעים לעשות זאת נכון). חשוב לציין שאין בתחום הזה קסמים או הבטחה לתמורה בעד ההשקעה אך מדובר בסיכון מוגבל ומשתלם במקרים שיודעים כיצד לעבוד.

לא צריך להיות אשף שיווק באינטרנט כדי להצליח – טענתי המרכזית שתחזור על עצמה לכל אורך הבלוג שהדרך להצליח בשיווק באינטרנט הוא ביצירת תוכן שיעניין את קהל המטרה ולאו דווקא במניפולציות שיווקיות מתוחכמות. אין ספק שיש בכך אתגר לא קטן, במיוחד בתחומים התחרותיים יותר, אך מאידך זה לא בשמיים ועם מעט יצירתיות ניתן להגיע לתוצאות מדהימות. בהמשך הבלוג אתן טיפים קטנים שמאפשרים “לקצר הליכים” ולשדרג באופן משמעותי את הנראות שלכם ברשת.

עסק לעיצוב שיער שזקוק לעיצוב תדמית דרך הרשת
עסק לעיצוב שיער שזקוק לעיצוב תדמית דרך הרשת

מאיפה מתחילים

לפני שאביא כלים מעשיים בתחום שיווק באינטרנט לעסקים קטנים, חשוב עדיין להבין שעל מנת להתחיל לשווק באינטרנט, חשוב שהעסק הקטן ישאל את עצמו מספר שאלות.

1. האם אני מאמין בקידום ברשת – אחד הלקוחות שלי שביקש ממני שאעשה לו קידום ממומן אמר לי מראש ש”אני לא מאמין בפייסבוק”. כפי שיגיד כל פסיכולוג או מאמן אישי מתחיל, אם אתה לא מאמין בעצמך, כך תקרין על הסביבה שלה. לכן מי שלא מאמין מראש בכוחו של השיווק ברשת, סביר להניח שינסה לחסוך במשאבים, יכבול את ידיו של מנהל המדיה החברתית (אם יש לו כזה), ובעיקר יהיה חסר סבלנות להשלים את התהליך. חשוב לציין שכמו בכל דבר, לשיווק ברשת לוקח זמן לתפוס (לעתים גם פרק זמן לא מבוטל) ולכן האמונה בכוחו של מדיום זה קריטית להתנעת התהליך.

2. האם אני מוכן להשקיע זמן בקידום ברשת – בין אם בחרת לנהל בעצמך את המדיה החברתית או שילמת לאיש תוכן/בונה אתרים/גרפיקאי שיעשה לך את רוב העבודה, יש עדיין צורך להשקיע זמן כדי לנטר את הביצועים, להעביר תכנים לאיש התוכן, לצלם תמונות וכדומה. הרבה מהעסקים הקטנים, במיוחד כשמדובר בעסק של איש אחד, חסרים את הזמן הזה (לכולנו יש משפחות, תחביבים וצריך לנוח מדי פעם). כפי שנראה בהמשך בעבודה חכמה ניתן לחסוך לא מעט זמן ואף לשלוט בטיימינג של העלאת התכנים והפרסום מרחוק.

3. האם אני מוכן להשקיע משאבים בקידום ברשת – טוב, זו שאלה כואבת, במיוחד כאשר מדובר בעסק קטן שנאבק לסגור את החודש. ועדיין בתחום הזה ניתן להיות מאוד גמיש בסכומים המושקעים, ובהשקעה של סכום קטן למדי ניתן להגיע לתוצאות טובות. בנוסף, לא כל עסק צריך מערך שיווק מלא ברשת. למשל לאנה הספרית מספיק שיהיה לה אתר תדמית סטטי על פלטפורמה חינמית כגון וורדפרס.קום והתקנת כלים לקידום העסק בגוגל פלוס (תהליך חד-פעמי) וכבר יש לה משהו שעשוי לקדם את העסק. כמובן שאם יש לה מעט יותר זמן אפשר גם לפתוח דף פייסבוק ולכתוב מדי פעם מאמר מקצועי לאתר. בכל מקרה בעבודה עצמית (ללא תשלום לאיש מדיה חברתית)  מדובר בהשקעה חד-פעמית מינימלית. כמובן שבהשקעות גדולות בפרסום ממומן (שהופך להיות  הכרחי יותר עקב שינויים שביצעה פייסבוק לאחרונה) ניתן להגיע לתוצאות טובות ומהירות יותר, אבל זה לשיקול דעתו של בעל העסק הקטן.

4. האם יש לי ידע בסיסי באינטרנט – מה זה ידע בסיסי? להפעיל את המחשב, לבדוק מייל, לגלוש באתרי אינטרנט ולכתוב בוורד או בתבניות טקסט בסיסיות. למרות שרוב האנשים היום הם בעלי ידע בסיסי זה, זה עדיין לא טריוויאלי ואנשים כמו אנה הספרית שהם מבוגרים אינם שולטים אפילו בכלים הבסיסיים האלה. במקרה כזה היכולת לנהל שיווק ברשת היא מוגבלת גם אם הדבר נעשה תחת הדרכתו של איש מקצוע. למי שיש ידע מעט יותר מתקדם יכול לעשות דברים יפים כמו לבנות אתר לעצמו מתבנית מוכנה ולנהל את עמוד הפייסבוק שלי. קחו למשל את האתר המושקע הזה שנבנה כמעט כולו (עם מעט עזרה מידידים) על ידי אישה מבוגרת בעלת ידע ממוצע בתחום האינטרנט. בכל מקרה בשביל להשיג תוצאות טובות בשיווק ברשת אין כל צורך ידע בתכנות, עיצוב וכל ידע טכני מורכב אחר (אך הסתמכות על איש גרפיקה וגורם מקצועי אחר, יכולה בהחלט לסייע).

לסיכום: תחום השיווק באינטרנט מאפשר לעסק הקטן לקדם את עצמו באופן יעיל ותוך השקעת זמן ומשאבים סבירה. עם זאת, התחום גם מאתגר ודורש יצירתיות והכרת כלים קטנים שמאפשרים את ייעול התהליך. בסדרת מאמרים זו אתייחס להיבטים השונים של כתיבת תוכן שיווקי, שיווק ברשתות חברתיות וקידום אתרים בסיסי המותאם לעסק הקטן הבינוני.

אהבתם את המאמר? מוזמנים להצטרף גם לדף הפייסבוק של תוכן פלוס ולקבל עדכונים וטיפים נוספים.

Share

One Reply to “מדוע כדאי לעסקים קטנים לשווק באינטרנט?”

  1. Pingback: כיצד לחסוך הרבה כסף שיווק באינטרנט לעסקים קטנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*