כיצד ניתן לחסוך בעלויות שיווק באינטרנט לעסקים קטנים – חלק א’

Share

כפי שציינתי בפוסט הקודם אחת ההתבלטויות שעומדות בפני העסקים הקטנים שרוצים לקדם עצמם ברשת הוא שאלת העלויות. אין ספק שמדובר בשאלה כבדת משקל. אכן כמו בכל דבר, גם שיווק באינטרנט עולה כסף, ולעתים סכומים לא מבוטלים, ויש להשלים עם זה. עם זאת, עבור עסקים רבים, ובמיוחד הקטנים שבהם, ניתן באמצעות התנהלות נכונה לחסוך עלויות רבות במרכיבי מפתח של השיווק באינטרנט, ולהפנות משאבים אלה לאפיקים חיוניים שבהם לא רצוי לחסוך אך אנשים לא נותנים עליהם את הדעת, כמו קידום ממומן. מטרתו של מדריךזה הוא לעשות סדר בתחום זה ולהציע אלטרנטיבות זולות או אף חינמיות איפה שניתן לחסוך. אך תחילה אעשה סדר במצב קיים.

במה צריך להשקיע כשרוצים לשווק באינטרנט

1. אתר תדמית – למרות התפתחות הרשתות החברתיות והזרקורים התקשורתיים על פייסבוק ודומיו עדיין חשוב לזכור שליבת השיווק באינטרנט הייתה ונשארה האתר ולו מהסיבה הפשוטה שהאתר שייך לנו ולא נתון לגחמותיו של מארק צוקרברג (מייסד פייסבוק) וחבריו. לכן זה הא”ב לשיווק באינטרט ומרכיב שלא ניתן להתעלם ממנו.

2. עמוד פייסבוק – למרות שהאתר הוא ליבת השיווק ברשת, לרוב העסקים שיווק בפייסבוק עודנו הכרחי מאוד. אז פתיחת עמוד הפייסבוק היא חינם אבל ניהול העמוד הוא עסק מורכב ועל מנת לקדם את התכנים יש לשלם לפייסבוק עבור קידום ממומן וזו עלות שיש להתחשב בה.

3. רשתות חברתיות אחרות – עבור חלק מהעסקים שיווק בפייסבוק לא מספיק ועל מנת להגיע לקהלים באופן יותר אפקטיבי מומלץ להשתמש ברשתות נוספות כגון אינסטגרם, יוטיוב וכדומה. למרות שברשתות הללו אין לרוב עלויות ישירות, הפקת סרטון עולה משאבי זמן ולעיתים גם כסף ובכך מעמיסה על העסק.

4. קידום אתרים בגוגל – קידום אתרים מתחלק לקידום אורגני שהוא ללא תשלום לכאורה אך דורשת לרוב עבודה של איש קידום אחרים (שהיא לא בחינם מן הסתם) וקידום ממומן שהוא המקבילה של הפרסום בפייסבוק. שני אלה דורשים השקעה כבדה מעסקים ולכן לא מומלצים למרבית העסקים הקטנים, אם כי קיימים כלים שיכולים לשפר את הקידום במידה מסוימת ואינם עולים כסף.

אז כמה זה עולה בפועל (בדרך המקובלת)?

אחרי שהתייחסתי למרכיבים באופן כללי הגיע הזמן לענות על התשובה על השאלה המתבקשת: כמה זה עולה? כאן אתמקד בשני מרכיבים העיקריים של השיווק באינטרנט לעסק הקטן: בניית אתר תדמית וניהול עמוד פייסבוק (ללא קידום ממומן) תוך התייחסות לעלויות המקובלות בשוק במידה ופועלים בדרכים המקובלות.

כמה עולה לבנות אתר

עסקים שרוצים לבנות אתר בסיסי (כלומר אתר תדמית) פועלים לרוב באחת הפלטפורמות הבאות:

1. בניית אתרים על ידי איש תוכנה/חברת תוכנה – היתרון של האופציה הזו היא שלרוב המוצר יוצא מעוצב יפה ולרוב יהיה מותאם אישית למזמין. החיסרון הגדול הוא עלויות הבנייה. העלות לאתר בסיסי (ללא אפשרויות כמו מסחר או עיצובים מתקדמים) מתחילה מאזור של 4000 ש”ח. עלות בניית אתרים מתקדמים יכולה להסתכם בעלויות של חמש ספרות. מחיר זה מתווסף לעלויות דומיין (כתובת האתר) ואחסון.

2. בניית אתר אינטרנט מתבנית מוכנה – קיימים מיזמים עסקיים כגון לייב סיטי ו- live CMS (של חברת LiveDNS) ורבים אחרים שמציעים בניית אתר בשיטת “עשה זאת עצמך” מתבניות קיימות ללא כל צורך בידע טכני. זאת בעלות סבירה של 1000-2000 ש”ח לשנה. זהו פתרון סביר עבור לקוחות רבים והשירות כולל תמיכה טכנית שהיא בהחלט בונוס יפה. עם זאת יש באופציה זו שלושה חסרונות בולטים.

* כמות אפשרויות מוגבלת ולא כל כך גמישה (נכון במיוחד בלייב סיטי).

* קידום אתרים בעייתי בחלק מהמקרים, למרות אמצעי הקידום המובנים שיש בפלטפורמה.

* עלויות חודשיות גבוהות (במיוחד ב- live CMS).

3. אתרי חינם כמו Google Sites – לכאורה זו האופציה הכי זולה: אתרים שמספקים אתר בסיסי לעסקים ללא עלות! האמת היא ש”אין ארוחות חינם”. כל מה שחינם הוא לרוב מוגבל ביכולותיו ותוספת יכולות מעבר לבסיסיות עולה כסף. בנוסף, בנוסף, אותן חברות (ובמיוחד גוגל) אוספת עלינו נתונים ומנצלות את זה לצרכים שיווקיים.

אך לדעתי, החיסרון הבולט ביותר של כל אחת מהאפשרויות הללו הוא הקושי לעבור לפלטפורמה אחרת גם אם היא לא מתאימה. במילים אחרות, האתר יושב על השרת של החברה שבנתה אותו ואף כתוב בתוכנה שעובדת היטב רק עם אותה החברה. לכן יש כאן למעשה “חתונה קתולית” עם בונה האתרים.

כמה עולה לנהל עמוד פייסבוק

באשר לניהול עמוד עמוד פייסבוק הוא לרוב כולל שני רבדים: כתיבת פוסטים שוטפת במסגרת אפשרויות שמציעה פייסבוק בחינם (בשפה מקצועית “חשיפה אורגנית”) וקידום בתשלום שמועבר לפייסבוק (בשפה המקצועית “חשיפה ממומנת”). על שני אלה מופקד איש שנקרא “מנהל מדיה חברתית” שכל תפקידו הוא לשלב בין שני הרבדים בצורה שתביא חשיפה לעסק. כמה עולה עבודה של איש מדיה כזה? כאן טווח המחירים גמיש אבל זה מתחיל במחירים של 500-1000 ש”ח לניהול עמוד קטן (יש שגובים פחות אבל התוצאות בהתאם) ויכול לטפס לסכומים גבוהים יותר שקשה לעסקים רבים לעמוד בהם. כל זאת לא כולל הוצאות קידום ממומן שעל מנת להשיג תוצאות רצויות מחייבות השקעה של כמה מאות שקלים לפחות.

זה מאוד יקר! איך אפשר לחסוך?

אז הפחדתי אתכם? יכול להיות שחלק מכם שקוראים פוסט זה נרתעים מלהיכנס לתחום עקב כך. אך יש פתרונות שיכולים לחסוך לכם לא מעט כסף גם בכל מה שקשור לבניית האתר וגם בכל הקשור לניהול המדיה החברתית. עכשיו מתחילים.

הכירו את וורדפרס (WordPress)

 

פלטפורמת בניית האתרים הנפוצה בעולם - ו(כמעט) חינמית!
פלטפורמת בניית האתרים הנפוצה בעולם – ו(כמעט) חינמית!

אז מה זה וורדפרס? זוהי הפלטפורמה הפופולארית ביותר בעולם לבניית אתרים. כשישית מהאתרים בעולם בנויים על פלטפורמה זו. אם המספר הזה נשמע לכם מעט אז תחשבו כמה אתרים יש בעולם וכמה מהם בנויים על וורדפרס. הידעתם שסלונה בנוי על וורדפרס? וגם “חורים ברשת” ופורטל הרפואה הדוקטור ורבים אחרים. האפשרויות שמציעה וורדפרס הן כמעט בלתי מוגבלות והוא אידיאלי לעסקים הקטנים והבינוניים שרוצים לבנות אתר מושקע בעצמם, אבל היתרון הגדול ביותר של וורדפרס לדעתי הוא בזה שמדובר בפלטפורמה פתוחה כלומר הורדתה, התקנתה ושימוש בתוספים רבים שלה אינו עולה אגורה! למען הדיוק חשוב להדגיש שעל מנת להריץ את המערכת חייבים לקנות שטח אחסון על שרת כלשהו ושם אתר, אלא שעלות שם האתר היא זניחה וקיימים שרתים אמינים ביותר כמו GoDaddy ו- JustHost שמציעים שירותי אחסון במחירים של פחות מ- 20 ש”ח לחודש וכוללים התקנת וורדפרס בדקות ספורות ובלחיצת כפתור. מדובר בחיסכון עצום! גם אתר זה בנוי על וורדפרס. יתרון גדול נוסף של וורדפרס הוא שהוא מאפשר בניית אתר מושקע עם ידע טכני בסיסי וללא כל צורך בתכנות. אז ברור שבשביל אתר כמו “סלונה” צריך תכנות רציני אבל רוב העסקים הקטנים יכולים להסתפק באתר צנוע אך עם זאת יפה שאפשר לדעת בלי כל ידע בתכנות. במילים אחרות, ניתן לחסוך המון כסף באמצעות בניית אתר בשיטת “עשה זאת בעצמך” תוך שימוש במגוון כלים פשוטים שמציעה וורדפרס.  למי שאין זמן לעסוק בבניית אתר ורוצה ייעוץ בבניית אתר או אף בניית אתר בפועל במחיר תחרותי מוזמן להשאיר את הפרטים כאן לייעוץ טלפוני חינם.

בהמשך הבלוג אדון בהרחבה בכלים שוורדפרס מציעה ואיך בעל עסק קטן, שלא למד מעולם תכנות, יכול להשתמש בהם. בפוסט הבא, אדון בדרך לחסוך הרבה כסף בניהול עמוד בפייסבוק ורשתות חברתיות אחרות. לשאלות נוספות או ייעוץ ניתן להשאיר פרטים בטופס למטה ונחזור אליכם.

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

טלפון

נושא

תוכן ההודעה

Share

3 Replies to “כיצד ניתן לחסוך בעלויות שיווק באינטרנט לעסקים קטנים – חלק א’”

  1. Pingback: איך לנהל דף פייסבוק

  2. Pingback: סיפורו של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל - ההתחלה | תוכן פלוס

  3. Pingback: סיפורו של ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל - ההתחלה | תוכן פלוס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*